KRITIKA: A Sólyom és a Tél Katonája, 1. évad, 1. rész

Új világrend.

Figyelem! Az alábbi írás SPOILEREKET tartalmaz A Sólyom és a Tél Katonája S01E01-re vonatkozóan! Csakis saját felelősségre olvasd tovább!

Nem sok időt hagyott pihenni a Marvel Studios, hiszen két héttel a WandaVision fináléja után robogunk is tovább a következő, Disney+-ra érkező sorozatukkal A Sólyom és a Tél Katonája személyében. A két sorozat jellegét és koncepcióját tekintve ég és föld: akiknek két hónappal ezelőtt keserű ízt hagyott volna a szájában pár fekete-fehér szitcom epizód és a bizarr twin peaks-i atmoszféra, azoknak most különösen üdítő lehet, hogy a stúdió ezúttal az Amerika Kapitány: A tél katonájánál bevált recepthez tért vissza, amire nem véletlenül tekintünk mai napig a Marvel Moziverzum egyik ékköveként.

A történet szerint Sam Wilson (Anthony Mackie) próbál visszatérni hétköznapi életébe Steve Rogers halála után, önként lemondva Amerika Kapitány pajzsáról és mindarról, amit a relikvia szimbolizál a világ, de különösképp az Egyesült Államok szemében. Hozzá köthető az epizód egyetlen nagyszabású, számos légijárműt és terroristát szerepeltető akciójelenete, ami a mozivásznon is bármikor megállta volna a helyét a maga kreatív harcmozdulataival és pofás rendezésével. Ráadásul egy fiatal hírszerző ügynök, Torres szemén át felfedezzük a hat részesre tervezett évad ellenfeleit is a Flagsmashers névre hallgató csoport személyében.

Ami talán még érdekesebb volt Sam-mel kapcsolatban, főleg a filmekhez képest, hogy hagyott időt a pilot epizód kibontani mélyebben a karakterét, a családi hátterét és a hétköznapi problémákat ebben a pittyenés utáni világban. Noha szerintem Sam húgának anyagi problémáira elég lett volna ennél egy picit kevesebb is, mindenesetre felüdülés volt belelátni a hős életének ezen emberi oldalába és ezáltal még rokonszenvesebbé tenni, ahogyan igyekszik segíteni a testvérét. Igazából a Daredevil egy-egy epizódjára emlékeztetett párszor az a pár perc, amit Sam New Orleans-i otthonában töltött a testvérével és unokaöccseivel.

fatws-s01e01-still1.jpg

Számomra az epizód kiemelkedő pillanatai ezzel együtt is a másik címszereplő, Bucky Barnes (Sebastian Stan) személyéhez fűződnek. Az egykori Tél Katonája igyekszik megtalálni a helyét egy számára teljesen vadidegen világban, nem túl sok sikerrel. Múltja miatt rémálmok gyötrik, pszichiáterhez jár és próbál megnyugvást találni úgy, hogy a kis könyvecskéjében jegyzi azokat, akikkel még el, illetve le kell számolnia. Kapunk is mind a két eshetőségre példákat: míg az egyikkel remekül dobták fel a szokásos pszichoterápiás beszélgetést, a másik egy tragikus, szívbemarkoló, súlyos történetszálon vezette végig a nézőt és Buckyt. 

A két címszereplő tehát megkapta a méltó felvezetést, a sakkbábuk a helyükön vannak… leszámítva persze, hogy Sam és Bucky egyelőre még egyáltalán nem találkoztak egymással. A pilot legnagyobb negatívumaként talán ezt rónám fel, szerintem idáig illett volna már eljutni az egyébként tényleg nagyszerű lassabb, személyesebb építkezés mellett, de remélhetőleg erre viszonylag hamar sor kerül a második részben. Érdekes lesz látni kettejük között az interakciót úgy, hogy míg az egyikőjüknek egészen sok, addig a másikójuknak szinte semmi vesztenivalója nincs.

fatws-s01e01-still3.jpeg

Mégis, ugyanaz a pajzs köti össze őket – legyen az egykori barátjuké vagy a rész végén felvezetett, várhatóan közös ellenségüké. Ez a valaki nem más, mint John Walker (Wyatt Russell, Kurt Russell fia), aki a képregényekben is fellépett Amerika Kapitány a kormány által kinevezett helyetteseként. A karakter mindig is meglehetősen bonyolult viszonyt ápolt Steve Rogers örökségével, és bár egyelőre nehéz megmondani, hogy alapvetően pozitív vagy negatív figura lesz-e, de láthatóan nagyon élvezi a PR-figuraként tetszelgést.

Ami a felvázolt témákat illeti, én abszolút elégedett vagyok a nyitánnyal. Érdekes lesz látni, hogy a Flagsmashers csapat motivációival mit kezdenek majd hosszú távon, és mennyire fogják árnyalni a tézisüket, miszerint a világ jobb volt abban az ominózus öt évben. A másik átívelő motívum pedig az örökség lesz, ami szintén több fronton is megjelent, főleg Sam kapcsán (Torres karaktere, a családi hajó és persze a pajzs). A Sólyom és a Tél Katonája tehát alaposan bemutatja hősei egyéni drámáját, ezzel mintegy előrevetítve, hogy a kedvcsinálókban belengetett haver-zsaru akció-komédia vonal mellé értékes karakterfejlődésnek is tanúi leszünk az elkövetkező hetekben. A két címszereplő pedig abszolút megérdemli ezt az eddig látottak alapján. 

Apróságok ömlesztve: Rhodey (Don Cheadle) feltűnése és kettejük diskurzusa Sam-mel pazar volt. Bucky könyvecskéjében a sasszeműek kiszúrhatták “H. Zemo” nevét is. Amikor Bucky próbálja megállítani az integető macska karját, többet mondott minden szónál, kimagasló karakterpillanat volt.

fatws-s01e01-still2.jpg

Pozitívum

(+) A nyitójelenet a kanyonban
(+) A két címszereplő mélyítése, belelátás a mindennapjaikba
(+) Ígéretes témákat sikerült felvázolni

Negatívum

(-) Sam és Bucky találkozása nagyon kellett volna már a pilotba
(-) Walker felvezetése nem lett túl katartikus

Goretity Dániel

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük