A Pokol Konyhájának ördöge sosem volt még ilyen sebezhető, és pont ettől lesz emberi

Fenegyerek – a hős, aki nem öl. De mi történik, ha véletlenül mégis? Chip Zdarsky sikeres képregénysorozata, ami végre magyar kiadásban is olvasható, ebbe a morális mélységbe taszítja a karaktert.

Kevés szuperhősről mondható el, hogy a történetei évtizedeken át következetesen magas színvonalat képviseltek, Fenegyerek viszont ezen ritka kivételek egyike. Akár éppen Brian Michael Bendis, akár Frank Miller sorozatát üti fel az olvasó, garantáltan maradandó lesz a hatás. Ezért is különleges bravúr, ha egy író képes olyan friss lendületet adni a karakternek és annak világának, mint a kanadai Chip Zdarsky, aki 2019-ben vette át a Daredevil írói teendőit, és rövidesen megalkotta az utóbbi évek egyik legkiemelkedőbb Marvel-sorozatát, felnőtt olvasókat megcélozva. A Daredevil – A Fenegyerek – Pokolból a mennybe címre hallgató történet a Fumax Kiadó gondozásában jelenik meg magyarul nyomtatásban, jelen kritika pedig az első tíz számot összegyújtő kötet alapján készült.

Szinte köztudott, hogy Matt Murdock számára ismerős érzés padlón lenni, de Zdarsky kifejezetten mélyre taszítja az álarcos igazságosztót. A történet kezdetén Matt még mindig lábadozik, miután egy súlyos balesetben kis híján életét vesztette. Ez az állapot nemcsak fizikailag teszi sebezhetővé, hanem érzelmileg is: kénytelen szembenézni saját esendőségével, hibát hibára halmoz, és olyan ütéseket nyel be, amelyeket a fénykorában játszi könnyedséggel hárított volna. Amikor pár kisstílű betörőt akar lekapcsolni, véletlenül kiont egy életet – és ez talán Fenegyerek pályafutásának a végét is jelentheti.

Zdarsky egyik legnagyobb erőssége, hogy képes érzelmi és morális szempontból érdekes konfliktusokat építeni. Az önmarcangolás és saját önbíráskodó szerepének megkérdőjelezése nem új tulajdonság Matt esetében, de itt egy újabb szintet ér ez el: a „nem ölök” szabály és annak szürke zónái kulcsfontosságúak a történetben. Bűnüldőzői karrierje kezdetén óhatatlanul is okozott haláleseteket, azonban mostanra pontosabbá vált a harcmodora, ráadásul sziklaszilárd katolikus ideológiái is visszafogják abban, hogy átlépje a határt – bármennyire is szeretné sokszor megtenni. Ám a sokévnyi trauma és a közelmúlt eseményeinek hatására Matt értékrendje meginogni látszik, melynek következtében összetűzésbe kerül több korábbi szövetségesével is. Többek között a Megtorlóval, aki téves következtetésre jut Fenegyerek gyilkossága kapcsán, és azt hiszi, Murdock az ő elveit követve immár csőstül iktatja ki a bűnösöket. Ez persze a megszokott csinnadrattához vezet kettejük között, de Castle mellett mások is keresztezik Matt útjait: például egy nagyon hatásos jelenetben Pókember figyelmezteti, hogy rossz úton jár, amelynek most kell gátat szabnia.

Daredevil történeteiben mindig is fontos szerepet játszott a főhős már említett vallásossága, és Zdarsky ezt a vonalat is mesterien használja ki. A sorozatban nemcsak Matt katolikus hite kerül előtérbe, hanem annak hatása is, hogy ez a hit miként befolyásolja erkölcsi döntéseit. Nyerhet-e megváltást, ha Isten nevében erőszakkal próbál helyesen cselekedni? Egyáltalán állhat-e önkényesen a törvényes igazságszolgáltatás felett, ha az nem végzi elég jól a dolgát? A vallás végig tükröt tart a Fenegyerek énjének, akiből bármikor előbújhat az ördög. Vizuálisan és üzenetében egyaránt piszok erős jelenet, amikor a félholtra vert Fenegyerek Frank Castle koponyás pólójában, vértől mocskosan veti bele magát a következő harcba, miközben saját feloldozását keresi.

A címszereplő mellett a szerző a Daredevil-mítosz más elemeit is ügyesen prezentálja, mint Hell’s Kitchen társadalmi dinamikáját, a helyi bűnözők és a korrupt hatóságok hálózatát. Fontos mellékszerephez jut Wilson Fisk mint New York polgármestere, aki megújult erővel és eszközökkel támadja Mattet. Bár az alvilág koronázatlan királyaként eddig is tömegeket tartott a markában, a maszkos hősök ellen folytatott bosszúhadjárata az eddig szemet hunyó rendőrséget is arra kényszeríti, hogy eltávolítsa Fenegyereket Hell’s Kitchen utcáiról. Fisk, aki korábban kizárólag a bűn sötét árnyékában mozgott, polgármesterként új dimenziókat kap, és még némi önvizsgálatra is rákényszerül.

Az új karakterek közül kiemelkedik Cole North detektív, aki egy másfajta miliőből érkezve veszi fel a harcot a rendőrségen belüli korrupcióval. Talán túlzás lenne szürke zónás figuraként jellemezni, de mindenképpen túlmutat a hagyományos „jó” és „rossz” szerepeken, már csak azért is, hiszen szikár igazságérzete még Fenegyerekkel is ütközőpályára állítja, akit mindenképp rács mögött kíván látni. Ám a történet előrehaladtával egyre árnyaltabb képet kapunk erről a keményzsaruról, ahogy egyre komplexebb morális dilemmákkal kell szembenéznie: vajon mikor hajlik meg valaki a korrupció nyomása alatt, és hol a határ az igazságszolgáltatás és a bűnözés között? Zdarsky briliánsan fűzi össze a detektív és Matt egyéni karakterútjait, ami a kötetben helyet kapott utolsó számban csúcsosodik ki igazán.

Noha a szövegkönyv önmagában is kiemelkedő, az olasz származású Marco Checchetto rajzai adják meg a Pokol Konyhájának valódi lelkét. Atmoszférikus, részletgazdag és kifejező stílusa mind az akciójeleneteket, mind az intimitást igénylő pillanatokat nagyszerűvé teszi, és külön hozzáadnak az élményhez a főszereplő radarérzékelését ábrázoló képek is. Ami kissé zavaró lehet olvasás közben, hogy a vizuális színvonal nem marad végig egyenletes, féltávon ugyanis más alkotó veszi át a rajzolói feladatokat. Bár Lalit Kumar Sharma nem tér el jelentősen Marco képi világától, egy-két kisebb botlás észrevehető, a Vezér ábrázolása például elüt a korábban megteremtett hűvös, fenyegető jelenléttől. A tizedik számot illusztráló Jorge Fornés munkája viszont már kimondottan éles művészi váltás, engem kissé ki is zökkentett (még ha alapvetően kedvelem is ezt a retró stílust), ugyanakkor jó hír, hogy a folytatás rajzait ismét Checchetto jegyzi majd.

Mindent egybevéve Chip Zdarsky Daredevil-sorozatát méltán tartják a legjobbak között, és nem véletlenül zsebelhetett be több Eisner-jelölést is. Akár a Netflix adaptációjánál, itt sem a könnyed, szórakoztató stílus dominál, karakterközpontú története pedig tele van komoly morális és társadalmi konfliktusokkal. A karakter rajongói mellett azok is bátran fogyaszthatják, akik szeretnének elszakadni a hagyományos szuperhősös címektől, ráadásul kapcsolódó szálai – például Fisk polgármestersége – miatt tökéletes hangolódás lehet a Disney+ felületére márciusban érkező Daredevil: Újjászületés elé is. A teljes történetet még három hasonló kivitelű kötet gyűjti egybe, és szerencsére a következő megjelenésére sem kell sokat várni, már elő is rendelhető a kiadó weboldalán.

Daredevil – A Fenegyerek – Pokolból a mennybe 1.
Írta: Chip Zdarsky
Rajzolta: Marco Checchetto, Lalit Kumar Sharma, Jorge Fornés
Terjedelem: 232 oldal
Magyar megjelenés: Fumax Kiadó, 2024
Formátum: Keménytáblás kötet

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük